link warna

on9 people

Welcome To The Phone World. Just Click The Follow Button.

Thursday 3 January 2013

Adakah Era Kegemilangan Apple Sudah Tamat?

     Apple Inc. bergelar syarikat bernilai paling tinggi di dunia kerana mencatatkan harga saham setinggi US$705.07 bilion apabila iPhone 5 dilancarkan. Namun, selepas dua bulan harga saham Apple telah menurun sebanyak 20%, ini bermaksud harga pasarannya telah merosot lebih dari US$130 bilion. Mengapa harga saham Apple turun begitu mendadak? Mari kita teliti semua faktor-faktor nya.

Faktor Pertama : Kekurangan Kreativiti
     - Ramai penganalisis telah berpendapat bahawasanya kreativiti produk Apple hanyalah setakat iPhone 3G. Ini kerana kejayaan produk-produk Apple hanyalah kepada pembaikan dan penyempurnaan menyebabkan tidak timbul sebarang kreativiti.   

Faktor Kedua : Persaingan Semakin Hebat
     - Walaupun iPad generasi ke-4 dan iPad mini mencatatkan jualan sehingga 14 juta unit pada musim ketiga 2012, namun kadar pengliputan dalam pasaran tablet telah menurun kepada paras 50%. Kebelakangan ini, pesaing utama Apple iaitu Samsung, Google, Amazon dan Microsoft telah banyak mengeluarkan tablet baru dan menyebabkan kedudukan iPad di pasaran terancam.

Faktor Ketiga : Masalah Bekalan Alat
     - iPhone 5 dikatakan mengalami masalah kekurangan bekalan alat. Samsung adalah pembekal utama untuk alat dan komponen seperti prosesor dan skrin iPhone dan iPad. Apple cuba mengurangkan penggantungannya kepada Samsung, tetapi kalau ianya tidak dapat diselesaikan dalam jangka masa pendek, Apple akan mengalami masalah penjualan yang besar.

Faktor Keempat : Rombakan Pengurusan Tertinggi
     - Sejak Tim Cook menjadi CEO baru, Apple sering mengalami rombakan dalam pengurusan tertinggi. Apple mengumumkan bahawa Naib Presiden Kanan software iOS, Scott Forstall dan Naib Presiden Kanan bahagian runcit, John Browett akan meletak jawatan pada hujung 2012. Selain itu, cara pengurusan syarikat juga turut berubah.

Faktor Kelima : Kala Produk Memendek
     - Apple mengamalkan amalan "satu model setiap tahun", kala produk adalah sangat stabil. Namun, peraturan ini telah dilanggar apabila iPad generasi ke-4 dilancarkan 6 bulan selepas iPad generasi ke-3 dikeluarkan. Apple ingin mempercepatkan kadar pengeluaran produk baru untuk memenuhi permintaan pengguna tetapi ini akan menyebabkan Apple kehilangan sebahagian penyokong yang setia.

Faktor Keenam : Produk Baru Mengecewakan
     - Salah satu faktor kejayaan syarikat Apple ialah membekalkan pengalaman pengguna yang terbaik. Namun, iOS 6 yang baru tidak menukarkan Google Maps yang lama tetapi bertukar kepada kepada aplikasi peta Apple yang memberi banyak masalah. Pakar analisis mengkritik kualiti produk Apple telah menurun dan Apple telah menjadi sebuah syarikat yang berorientasikan keuntungan.


2 comments:

  1. hahaha,, topeng still ada apple fan boy hahahahaha
    tp tu laa apple kene buat sesuatu untuk fight balik.....

    ReplyDelete
  2. betul latu. Aku memang sokong sangat. Takde perubahan langsung. Hahaha

    ReplyDelete